Николай Белоус
WHOSE HORSE IS STANDING THERE
08.07-10.02.2023
Киев
Fall, Acrylic on canvas. 150x150 cm
Big, Acrylic on canvas. 200x150 cm
Near the stables, Acrylic on canvas. 190x135 cm
White, Acrylic on canvas. 130x200 cm
Grazing, Acrylic on canvas. 150x200 cm
Looking around, Acrylic on canvas. 130x200 cm
Pony, Acrylic on canvas. 150x150 cm
Fence, Acrylic on canvas. 200x149,5 cm
Look out, Acrylic on canvas. 150x150 cm
Baiga, Acrylic on canvas. 130x200 cm
Hostess, Acrylic on canvas. 200x180 cm
Yellow, Acrylic on canvas. 140,5x97 cm
Dog, Acrylic on canvas. 200x135 cm
Сuddle up, Acrylic on canvas. 140x97 cm
Meeting, Acrylic on canvas. 200x160 cm
Blue. Acrylic on canvas. 150x140 cm
Meeting. Acrylic on canvas. 200x160 cm

Перші малюнки коня створені кілька десятків тисяч років тому. Можна тільки припускати, що вкладали в цей образ первісні люди. Наш сучасник Микола Білоус теж спробував приборкати цю тварину у своїй новій серії «Ой, чий то кінь стоїть». Як завжди, вийшла історія про свободу та любов.

 
Вивчення реальності крізь призму візуального рішення Білоуса неможливе без теми коней. Ці створіння волелюбні, благородні, красиві. Вони – концентрований рух, який митець передає динамічними кольорами. Проєкт створений до повномасштабного етапу війни росії проти України, і нинішня боротьба українців за свободу додала йому нового змісту. 
Всі свої сюжети Микола Білоус бере з прожитого. Коні – данина дитинству, проведеному на Київщині поруч із тваринним господарством. Діти каталися на тамтешніх робочих конячках без седла, чіпляєшся за гриву – і вперед. У новій серії ці коні стали ліричнішими, наче з української народної пісні «Ой, чий то кінь стоїть», що і дала назву проєкту. З одного боку, є жорстка динаміка, кінь – той самий брат козака, який допомагає йому перемагати. Але моменти спілкування з конем сповнені ніжністю, навіть любов’ю. Кінь – друг, а не свійська тварина. Важливим образом є «Падіння»: ми бачимо лише знеособлений фрагмент, і це може прочитуватися як історія про визволення. 
 
Микола Білоус зберігає вірність власному унікальному методу живопису. У роботах повітря змальовано чорним, і цей колір принципово відсутній в основній композиції. Кольори відкриті, без напівтонів, але все огорнуто напівпрозорим «базовим тоном» (суміш трьох основних кольорів – червоного, синього та жовтого). Складається враження, що персонажі стоять на театральній сцені. Або, можливо, це прожектор пам’яті вихоплює образи з минулого?
 
«Як сонечко зійде, кохання відійде», – такими словами завершується пісня «Ой, чий то кінь стоїть». Любов Миколи Білоуса до мистецтва і життя загалом така велика, що не беремося вимірювати її в кінських силах.