Груповий проект приурочений до 15-річчя Галереї ЦЕХ
SPIRITS
Рустам Мірзоєв. Микола Білоус. Євген Петров. Ярослав Деркач. VALYA. Вінґ Сімпсон. Cєвєрія Інчіраускайте-Кряунєвічєнє. Лінас Ляндзберґіс. Еґлє Рідікайте. Жідрє Рідулітє. Владімірас Мацкявічус

19.03-26.06.2021
вул. Кирилівська, 69, Київ
Час роботи: II-VI 14:00-20:00
Еґлє Рідікайте. “Другий край”. 2013. Полотно, аерозоль, фарба, силіконю. 289×349 cм
Владімірас Мацкявічус“(не)Обмежені можливості”. 2020. Бетон, скрипка. 65×27×26 cм
Вінґ Сімпсон. “Дух творення: інфляція”. 2021. Мідь, дерево, сталь, фарба. ø 30,5 cм
VALYA. “Кайрон”. 2021. Авторська техніка. 2000×20 cм
Микола Білоус. “Зебра”. 2021. Полотно, акрил. 201×140 cм
Микола Білоус. “Герань”. 2021. Полотно, акрил. 149×195 cм
Жідрє Рідулітє. “Це може бути що завгодно”. 2018. Вовна, бавовна, мідний дріт. 150×100 cм
Сєвєрія Інчіраускайте-Кряунєвічєнє . “Національна валюта”. Триптих. 2015. Металеві чаші, бавовна, вишивка хрестом, свердління, зварювання
Сєвєрія Інчіраускайте-Кряунєвічєнє . “Відро світла”. 2010. Металеві деталі, бавовна, дріт, лампочка, вишивка хрестом, свердління, зварювання
Лінас Ляндзберґіс. “Шостий день”. 2021. Триптих. Полотно, акрил. 200×420 cм
Ярослав Деркач. “Блискавка з-під землі”. 2021. Метал. 120×24×24 cм
Ярослав Деркач. “Прибулець”. 2021. Метал. 120×24×24 см
Євген Петров. “Вдома”. 2021. Папір, акварель. 55×74 cм
Євген Петров. “Круїз”. 2020. Папір, акварель. 55×74 cм
Євген Петров. “You didn’t understand anything, Ivan”. 2020. Папір, акварель. 55×74 cм
Рустам Мірзоєв. “Червоне сухе. П’ятниця”. 2020. Полотно, олія. 59,5×59,5 cм
Рустам Мірзоєв. “Червоне сухе. Субота”. 2020. Полотно, олія. 59×59 cм
Рустам Мірзоєв. “Червоне сухе. Понеділок”. 2020. Полотно, олія. 64,5×89,5 cм

В англійській мові існує понад десять тлумачень слова “spirit”. Це і “частина людини” з думками, почуттями та характером, і тип налаштування — “бойовий дух”. Ще існують дух спільноти і дух часу, а також “spirits” у значенні міцного алкоголю.

Так само називається проєкт галереї ЦЕХ, яким вона відзначає своє 15-річчя. Через пандемію COVID-19 святкування довелося відкласти, проте карантин не завадив створити міжнародний проєкт з рекордною для галереї кількістю учасників — 11. Вони представляють Україну, Литву та США.
Неможливо уявити ЦЕХ без резидентів, які працюють з ним з 2000-х і за цей час здобули визнання мистецтвознавців і колекціонерів. Це Ярослав Деркач, Рустам Мірзоєв, Микола Білоус, Євген Петров та VALYA. Деркач продовжує втілювати в скульптурі власну систему знаків, це свого роду духи понять. Для Spirits художник унаочнює те, що навряд хтось бачив наживо — прибульця та блискавку з-під землі. 
Якщо Деркач — це медитативність, спроба доторкнутися до суті речей, то акварелі Петрова — це саркастичні історії, в яких персонажів огортає порожнеча, зовнішня або внутрішня. Дух лісу свердлить очима в’язнів, які знищують його володіння, залишаючи від ялин пні. А дівчата виробляють акробатичні трюки в ополонці, розважаючи туристів, які шукають веселощів серед айсбергів. 
Спроби вхопити дух юності відчуваються в роботах Миколи Білоуса. Жінка на високих підборах сидить на іграшковій зебрі. Чи-то їй незручно, що застукали за безглуздим заняттям, чи-то вона сумує за дитинством. Проте відкриті кольори Білоуса заповнюють екзистенційну порожнечу навколо. 
Здається, що в Рустама Мірзоєва SPIRITS — це про алкоголь, його картини наче написані портвейном та абсентом. Хоча, можливо, це про дух істини, що народжується у вині? Є нагода перевірити, чи можна сп’яніти від живопису.
VALYA давно працює у США, але не полишає ЦЕХ і створила для виставки інсталяцію “Chyron” (“Кайрон”). Зазвичай це слово використовують на означення рухомого рядка в теленовинах. Мисткиня створює кайрон, який передає інформацію від предків — символи, що охоплюють період від трипільської культури до Київської Русі. Авторка запевняє, що ці коди неможливо осягнути розумом, зчитування “стрічки новин” відбувається на рівні почуттів. 
Ще один представник Штатів — Вінґ Сімпсон, і це його перший проєкт в Україні. Сімпсон створив скульптуру “Дух творення: інфляція”. Міркування про Великий Вибух і появу Всесвіту він вмістив у скульптуру діаметром 30 см, що потенційно розширюється до нескінченності. 
Мисткиня з Литви Сєвєрія Інчіраускайте-Кряунєвічєнє в Європі давно відома вишивками на металі.
Вона
пропонує “Національну валюту” — миски з вишитою городиною у кольорах прапору Литви. “Відро світла” — світильник з відра та сантехнічного приладдя, розшитий квітами. Свердління та зварювання наче додають ваги вишивці хрестиком, зневаженій багатьма як розвага бабусь. Хатнє ремесло стає  уособленням духу, що пробивається крізь найвбогіші обставини. 
Владімірас Мацкявічус навпаки забетонував справжню скрипку, щоб унаочнити, як життєві обставини випробовують дух, заважають і сковують. Проте чи можуть зламати? Митець переконаний, що — ні. Але ви можете посперечатися з цим соло забетонованої скрипки. 
Лінас Ляндзберґіс та Еґлє Рідікайте (лауреатка національної художньої премії Литви 2020 року) вперше представляли свій живопис у ЦЕХу в 2009 році. У проєкті Spirits теж можна побачити їхні роботи.
Рідікайте відтворила мрії про те, що ніколи не станеться. Її картина — погляд на Статую Свободи через підзорну трубу. Це присвята померлому другу зі Штатів. Авторка хотіла приїхати до нього в гості, але не встигла. 
Триптих Ляндзберґіса називається “День шостий” і відсилає до Біблії, до моменту, коли Бог створив людину. Світло і темрява, розділені у перший день створення світу, знов змішуються. 
Текстильна робота Жідрє Рідулітє може стати усім, чим завгодно. Власне, вона так і називається. Якими духами її заселити — справа глядача. Spirits не залишають байдужими і запрошують до співтворення.

 
Галерея ЦЕХ заснована в 2005 році Олександром Щелущенком. Це єдина українська галерея, яка має філію в Євросоюзі — простір “Цех Вільнюс”, який у 2021-му відзначає п’ять років. 
За час існування ЦЕХ 41 раз брав участь у міжнародних арт-ярмарках, має колекціонерів у 25 країнах. Галерея сфокусована на роботі з п’ятьма власними резидентами, але також відкрита для співпраці з іноземними митцями, чиї твори будуються на оригінальних ідеях. ЦЕХ позиціонує себе як галерея іншої реальності, в якій контент перемагає піар. 
Марія Прокопенко