Микола Білоус
3P
02.10 - 10.11.2012
«Якщо не дано піднятися вгору, то не опускайся хоча б вниз, але якщо вже піднявся, то ... тримайся!»
Микола Білоус
Новий проект Миколи Білоуса - «Три Р» - оригінальна інтерпретація художником фільму Ларса фон Трієра «Догвіль». Назва проекту, вже сама по собі, іронічно заграє до прізвища режисера, і цю іронічність можна пов'язати з тією декоративністю, з якою Білоус зображує ці самі «Р», наперекір тому, як розшифровується ця абревіатура - розкіш, розбій, розпуста, і тому, що сама виставка присвячена концепту насильства.
На обивательський погляд насильство завжди поверхневе і знаходиться безпосередньо в полі зору, таким чином, ця позиція переконує в тому, що в будь-який момент можна вплинути і сприяти виключенню насильства з свого середовища існування. На погляд же Білоуса все надалі складніше, що він і намагається донести в цьому проекті.
Центральним образом проекта є головна героїня фільму Грейс, але за цим ликом ховається куди більш сильний художній троп. Грейс несе в собі руйнівний заряд ресентименту, який каскадом обрушується не тільки на всіх оточуючих, але й на саму героїню. Для жителів Догвіля образ Грейс - це, висловлюючись термінологією постмодернізму, Інший, завдяки якому вони цілісно осягають всі структури свого буття, і паралельно тихого життя мешканців ми бачимо всю таємницю і бруд їх існування. Внаслідок утворення ще однієї полярності, жителі виробляють свою ідентичність через інструмент насильства. Таким чином, героїня дозволяє себе всіляко принижувати, отруєна відчуттям ресентімента до батька, а після сама разом із ним вчиняє насильство над жителями міста. Для неї ж перебування в Догвілі стало, свого роду, переоцінкою цінностей, після якої вона повернулася до батька, в свою справжню систему буття.
Це все ви зможете побачити безпосередньо в картинах Білоуса, які, незважаючи на тему виставки, виглядають, як завжди дуже декоративно. Всього буде представлено 14 робіт. Дванадцять з них (всі вони розміром 1.4 х 1.5м), виражаючись словами художника, - це іконостас образу Грейс, дві ж решти (2х1.5 м) - це панорама жителів Догвіля.
Пора перекинути міст до епіграфу, до цитати Миколи, яка також може бути і точним висновком усього вищесказаного, і в наш час звучить не стільки як попередження, але скоріше як ділова порада.
Саша Геллер
Олександр Щелущенко